Monday, November 29, 2010

Buat TeM@n

BUAT TEMAN

Siulan angin seirama rentak bayu,
Hembusan rindu berbaur kenangan lalu,
Di sinilah aku menanti,
Menunggu kehadiranmu yang belum pasti,

Teman…

Aku insan terpinggir Cuma,
Melayari lautan berapi,
Mengharungi onak dan duri,
Termaktub kata-kata,
Berbirai duka berhamparan permata,
Layakkah aku?
Menagih kasihmu yang padu,
Menagih cintamu yang satu,

Kini mengertilah aku wahai teman,
Hatimu sudah tiada tempat untukku lagi,
Akanku melangkah pergi jua,
Meninggalkan memori untaian kasih kita,

Maafkanlah aku teman,
Walau kutahu dihatimu itu,
Tersimpan hati yang terluka,
Dan tersimpan dendam yang membara.

~ Dewan Siswa


hummpphh.. pagi-pagi buta dah melayan perasan.. Itu lah kerja pagi-pagi isni yang amat 'sibuk' ni.. Aku bukan aper.. tetiba plak cakap pasal teman dan kawan. Cuma kadang-kadang aku terasa dengan perangai kengkawan.. Dalam puisi ni terlupa sesuatu ni

bila aku senang kau datang
bila aku susah kau hilang

Aku bukan nak kata sesiapa. Siapa makan cili dia rasa pedas. (Yang tak makan cili, jangan nak mengada rasa pedas.. ). Aku dah masak dah.. Terasa hati memang ada aku bukannya malaikat. kalau sekali sekala aku boleh tahan lagi.. Tapi bila dah sampai dah sampai naik kebal badan ni, korang rasa macam mana..

Tapi takperla.. semua ni adat.. Aku tak kesah bantu kawan-kawan.. Aku ikhlas tapi seperti yang dikatakan. Aku bukan malaikat.. Kalau iyerpun tanya la khabar berita.. Bukan aku nak minta duit pun... ini ad masalah telefon lepas tuh terus senyap jer.. Mana la tak puting beliung.. Nanti jgn sampai aku malas nak angkat telefon lagi..

Aku tau la aku ni bukan ada ramai sangat kawan.. Kalo korang suma ada kawan baik dari kecil, aku tak pernah ada kawan baik.. Kalau ada pun kawan 'smack down' ada la.. Kadang-kadang jeles gak.. tapi aku lebih senang camni.. diriku adalah teman dan kawan yang terbaik.. baik buat semuanya sendiri tanpa mengharap orang lain walaupun kadangkala pertolongan adalah perlu..

Apapun.. lu pikir la sendiri...

Share: