Wednesday, June 01, 2011

Motor: dua hari

Kenapa mesti dua hari.. Hehe.. Dua hari ni memang mengasyikkan. Ni
semua gara-gara kerja gila suami aku yang ajak aku naik motor honda
bapa dia. Maybe korang hairan. Aperla peliknya naik motor ni.. Memang
la tak pelik... Tapi aku yang rasa pelik sebab aku dah lama tak naik
motor bawah 150cc. Kalo laki aku pergi kedai naik motor pun, dia hanya
bawak anak-anak pergi. Rasanya lama juga aku tak naik motor kecik ni..
Adala dalam 6 bulan. Rasa macam beruk pun ada.



Dulu laki aku jer rasa macam naik motor mainan. Skang aku pun rasa
camtu. aku rasa macam tu. rasa cam motor mainan. hehehe.. aku bukan
nak berlagak. tapi rasa janggal plak.. bukan nak mengecil2 kan benda
yang kecil. Aku pun tahu dulu pun aku pernah naik motor begini..
Selain penat dan tak selaju 'kereta tak berbumbung' tapi mata aku
lebih terbuka bila naik motor kecik ni.. Baru aku tahu betapa
banyaknya rakyat malaysia pakai motor. Dulu pemandangan gini hanya aku
buleh lihat dalam t.v jer. Tapi yang ni memang aku sendiri tak
percaya. Memang ramai.. Lagipun sejak aku berpindah dari rumah mak
aku. Aku jarang guna Lebuhraya Persekutuan dan lebih senang dengan
NKVE. Tak sangka sesak sungguh Lebuhraya ni dan ramai giler pengguna
motorsikal. Especially bila melepasi Subang Jaya. Beratur motorsikal
cam konvoi plak.


Sampai KL, kembali seperti biasa. Motorsikal semua berpecah mengikut
jalan masing. Masa ramai-ramai tadi, motor yang aku tak tahu jadi
tahu. Macam-macam jenis dan macam-macam gaya. Motor memang dah biasa
dalam hidup aku tapi dua hari tu beri aku satu perspektif berbeza aku
pada motorsikal. Selalunya pergi kerja dan dating jer dengan
motorsikal. Motorsikal sekadar satu kenderaan untuk aku ke tempat yang
dituju. Tapi dua hari ini, motor adalah pembantu setia bagi
penunggangnya. Masa inila, aku lihat kasih sayang bapa yang hantar
anaknya ke sekolah. Cinta seorang isteri ketika memeluk erat sang
suami atas kenderaan ini. Keghairahan anak hingusan dengan motor baru
nya. Kebodohan seorang lelaki yang berlagak dengan motornya (pakai
lengakp suma bagai padahal guna honda cup jer... hmmm..
aper-aperjela). Atuk yang nyanyuk bawa motor.. Humm.. banyak lagi la..
Tak terkata. Kadang-kala, aku juga macam orang gila.. gelak dan senuym
sorang-sorang melihat gelagat mereka.


Paling tak boleh lupakan sakit pinggang dan penat yang tak terhingga.
Balik riumah memag tak leh nak fikir. Setelah siap kerja-kerja
dirumah. Terus cari katil. Hilang rasa seronok tadi.. Aperpun.. memang
pengalaman..
Share: