Monday, January 16, 2012

Buku Hijau: Permulaan baru.

Memang payah dirasakan bila nak mulakan semula apa yang telah hilang. Saat aku hampir berputus asa untuk membina semula istana yang hampir runtuh. Aku kalah bila lihat wajah anak-anak yang akan turut sama menderita atas sikapku yang pentingkan diri sendiri. Akhirnya aku mengalah. Aku kembali semula kepangkuan suamiku setelah semalaman aku meninggalkan dia keseorangn. Betapa agungnya seorg suami. Dia langsung tak marah aku. Lalu memujukku dengan baik. Aku bertambah beralah melihat layanan dia terhadapku.. Walaupun aku berjanji untuk tidak meninggalkan dia. Tapi hati aku sakit bila memikirkan ada insan lain disisinya sedangkan aku hanya ada dia.. Hati aku kadang kala menangis sendiri.
Dalam menghala ke arah kedamaian. Aku sekali lagi mengamuk bila dia masih melayani insan. Dalam dia sebuk dengan kerjayanya, tindakan aku membuat dia jadi jelek dan malas untuk melayan aku.. Aku sedih kerana kali ini tiada pujukkan yang aku terima, tidur kami pun berasingan. Aku menangis di kamar tidur sedangkan dia sedang kusyuk menonton bola..
Pagi esoknya aku terus mendiamkan diri.. Ternyata dia menyedari.. Dalam aku bersalam dam mencium tgnnya.. Airmata mengalir.. Aku hanya menahan sebak. Kenapala takdir aku sebegini. Dia tak mampu lagi buat pekak dan buta. Dia bertanya kenapa.. Aku meluahkan segalanya. Aku benci aku bagai patung dalam rumah. Kenapa dia mengabaikan aku sedangkan dia aku layan bagai raja.. Tiada sikit kasih sayang dia tunjukkan pd aku. Sedangkan dia aku lakukan segalanya. Airmata jatuh berjurai-jurai.. Sesiapa disekeliling aku tak dipedulikan. Alasannya hanya aku boleh merajuk, dia tak boleh.. Apa? Ini bukan berlaku hanya semalam tapi sejak kami bergaduh dulu. Aku dah minta maaf byk kali kat dia. Tapi dia hanya dingin membeku. Tetap perempuan lain dicarinya utk meluahlan segalanya.. Dan aku dibiarkan bagai org gaji tak bergaji. Aku terus menangis, teresak-esak. Berkali kali aku minta dilepaskan kalau aku dah tak diperlukan.. Tapi dia enggan berkata apa-apa. Dia menarik aku dalam kereta.. Dia meminta maaf. Malu kalau org lain dengar. Aku tgg dia sepanjang malam utk selesaikan kat rumah.. Apa yg dia buat, tgk bola tanpa sedar aku menangis keseorangan. Dia berjanji utk memperbaiki keadaan.. Dia tak mahu rumahtangga kami runtuh. Dia cuba utk membahagiakan aku sebaiknya.. Dia hanya angguk dan kami berpelukkan..

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone
Share: