Thursday, September 29, 2016

Gejolak kemaafan

Salam..

Kalau diikutkan waktu sekarang aku telah pun pulang. Tetapi disebabkan perkara yang tidak dapat dielakkan aku dengan terpaksa berOT lah harini. So sementara nak tunggu query habis execute aku pun mulala melarikan jemariku ini untuk melemparkan bahasa melayu yang tak berapa nak betul pada kajang maya ini..

Memaafkan
Sebenarnya itu adalah perkara yang paling mudah aku rasakan dalam dunia. Aku sebelum ini tak pernah sangat memendam rasa. Semua orang yang buat angkara pada aku, aku memang terasa hati, tapi lepas itu ia akan berlalu pergi. Aku tak pernah nak ingat apa yang terjadi. Kadang kala orang yang buat jahat pada aku tu pun aku dah lupa. Terasa memang terasa, geram memang geram tapi makin lama ia akan hilang sendiri bersama deruan angin lalu. Tapi rupanya maaf tak semudah itu bila tiba pada orang yang kita sayang. Itu yang aku hadapi sekarang. Sebenarnya bukan waktu ni jer tapi selama aku merasa hati dengan mereka yang terdekat, lagi-lagi orang yang kita sayang. Mereka ini bukan saja kita sayang tapi kita hargai dan percayai. Tetapi bila sesuatu yang dilakukannya membuat kita kecewa dan rasa dikhianati. Kemaafan itu lambat datang. Dendam itu lebih lama menduduki lubuk hati. Lebih lama merajai jiwa.

Lepaskanlah
Memang senang mengatakan yang berlalu itu biarkan berlalu. Yang sudah itu sudahlah. Tidak mahu lagi menoleh kebelakang. Memang senang jika hanya menyebut dan menyatakannya. Tapi pabila masa untuk terus kehadapan, perasaan untuk memandang kebelakang itu pasti ada. Kenangan itu sentiasa bermain-main diminda. Meminta-minta untuk dimanja, dibelai untuk menyemarakkan dendam. Masa itulah juga hasutan syaitan mula menari-nari dikepala. Perasaan meluap-luap semua yang berada didepan mata semua tak kena. Pada masa itu juga semua yang telah berlalu terungkit kembali. Semua yang telah selesai bersimpul kembali dalam keadaan mati. Diri rasa bagai dilambung ke langit dan jatuh terhempas ke bumi.

Kenapa?
Kenapa aku tulis begini. Sebab itu lah yang bergolak dalam perasaan aku ketika ini. Aku rasa semakin tak ketentuan. Semua aku rasakan berhenti seketika dan berputar kebelakang. Semua yang aku cuba lupakan bergentayangan di depan mata. Sakit yang aku rasa dah lama terhapus kini kembali terasa diseluruh rongga tubuhku. Semua itu kurasa bagai semalam ku lalui. Perasaan aku berombak dan bergelora. Semua yang dilakukan tak menentu hala. Hanya Allah yang tahu betapa terseksanya jiwa.

Dirinya
Terima kasih kerana masih lagi di situ. Tak pernah berganjak walau apapun terjadi. Setia menjadi apa saja yang diperlukan asalkan aku puas hati. Buatlah apapun padanya dia tidak akan berganjak. Dia akan setia di situ demi apa yang telah kami lalui. Kini aku sendiri tak pasti apa sebenarnya terjadi.
Share: