Friday, July 16, 2010

PeNstruktuRan SemULa SuBSidi (╯_╰)

sumber: utusan.com.my

Hummm... Malam tadi My hubby dapat sms dari one of his friend yang minya naik esok... Aku malas nak percaya, so aku relax jerla tapi dia start kelam kabut nak gi isi minyak.. Aku memang ada dengar ura-ura tersebut tapi aku malas nak dengar sangat.. Aku bgtau kat Mr Hubby.. Kalo betul minyak nak naik takkan kerajaan tak bagitau.. Aik nak kalah lagi ker Pilihanraya akan datang..

So lepas tuh dia gak cool sikit dan kembali dengan rutin harian. Masa Berita Utama TV3 disiarkan aku tak dengar sangat sebab sibuk layan princesses berdua.. dan laki aku dah pun masuk tidur lepas sembahyang magrib. tapi dalam samar-samar pemberita tu ada sebut tentang penstrukturan semula subsidi ke atas beberapa barangan yang bersubsidi tinggi..

Dalam kul 10.00 cam tu hubby bangun terus bagitau aku yang petrol memang akan naik esok.. So nak gi isi minyak ke..?? Tiada jawapan.. dia menukar-nukar tv cari siaran berita.. Tak jumpa.. dia minum air dan tidur balik.

Keesokan harinya seperti biasa nak gi keje. Kebetulan minyak tak ada so gi isi minyak memang betul minyak naik 5 sen. aku bgtau dia alamak camna ni.. Dia dah macam tak kesah dia kata ala kita bukan selalu pun pakai keta naik motor isi minya rm5 jer.. Aku senyapjerla.. Sampai ofis terusla cari ape kejadahnya yang telah terjadi sampai kami terlepas pandang.
Rupa-rupanya memang betul kerajaan buat PeNstruktuRan SemULa SuBSidi untuk mengurangkan defisit negara dalam langkah berjimat cermat.. Ada pro and cons.. Baiknya.. sekurang-kurangnya aku tahu yang dalam masa 10 atau 20 tahun akan datang negara takkan muflis sebab keberhutangan yang tinggi. Buruknya.. aku terpaksa rebudget semula perbelanjaan rumah supaya anak aku tak minum air suam ditengah bulan.. hehehe.. cam teruk jer bunyi dia tapi tak la teruk sangat...


Share: