Tuesday, August 17, 2010

McDonaLd HAraM: Nak PerCAya KEr..

Memang susah nak percaya.. Lagi-lagi bila artikel ini disebarkan dilaman web sosial yang teekenal di serata dunia. Yang Upload kawan aku juga.. Dia kata dia dapat dari email dia.. Lagi susah nak percaya sebab email ni banyak sangat SCAM.. So aku pun nak tak tahu aper pendapat korang.. Perlu ker kita percaya semua ni padahal kita tak tahu sapa empunya story authornya.. Bukan aku nak sebelahkan McDonalds. Lagi-lagi bila Restoran ni dah di cap sebagai penyumbang utama kewangan Yahudi.. Aku pun serba salah juga sebab adik ipar aku salah sorg store manager restoran yahudi ni..Aku pun kadang-kadang makan disana.. Tapi aku terpikir juga akhirnya dalam banyak2 orang Islam kat dunia.. Orang Yahudi juga yang bagi ahli keluarga aku sumber untuk hidup.. Jadi fikir-fikirkanlah..
Sila klik untuk lihat penyataannya

Tapi aku tak mahu buat tohmahan melulu. Jadi aku pergi cari informasi yang boleh diyakini. Tempat yang aku rasa paling tempat adalah JAKIM dan portal rasmi HALAL dan aku try cari kehalalan restoran tersebut.. Restoran memang tak da aku jumpa cuma beberapa produk Mc Donalds yang didistiharkan halal salah satunya sijil halal akan luput tengah bulan ini yang paling penting, Fran Fries yang dikatakan haram tu memang tak ada sijil halal..
Jadi macam mana sekarang. Apa penerangan franchise McDonalds terhadap tuduhan tersebut..

Susah jugak nak buat keputusan.. Jadi minta pihak yang bertanggungjawab membuat penerangan kepada kami (orang Islam) dengan jelas dan telus.. Ini melibatkan sensitiviti orang Islam.. Pihak yang bertanggungjawab perlu segera bertindak jika perkara ini benar.. Kata Malaysia nak Jadi HALAL HAB.. Tapi kalo kehalalan makanan di Malaysia ini tidak dapat dipastikan. Sia-sia sahaja cita-cita tersebut...
Jadi Renung-renungkan...
Share: