Monday, February 17, 2014

Bila Pisang Berbuah Dua Kali

Aku ingat semua yang berlaku hanya mainan. Tapi tidak pada sang suami. Ternyata semua itu ada kenyataan. Dia lakukannya buat kali kedua. Alasannya semuanya kerana aku. Memang la aku pertahankan. Bukan aku jer yang salah di sini. Aku sedih, kecewa, patah hati. Selama minggu ni aku asyik bermenung. Mana taknya suami memohon supaya aku berkongsi kasih. Kalau dia kata begitu 5tahun lepas mungkin aku merelakan.. Tapi sekarang aku sendiri kurang pasti mengapa. Daripada pagi tadi aku berfikir. Kenapa aki tak rela padahal bukan hal berat pun.. Akal dan benakku beegaduh sesama sendiri. Dek akal kata tak mengapa, ada hikmahnya. Tapi di dalam hati bagai batu menghempap sehingga aku tidak senang bernafas.
Memang aku tak sempurna. Aku kasar dan keras. Aku tahu semua tu dan masa kami kahwin dulu, aku agak sang suami dapat menerima aku seadanya. Sekarang ternyata melaset. Kasar dan keras ku ditafsir sebagai tidak hormat dan mengherdik. Aku dikatakan keraa hati dan kepala. Aku tertanya-tanya juga kenapa baru kini aku dikatakan begitu. Selama hampir 8 tahun berkahwin aku tak pernah dengar perkataan tu keluar dari mulutnya. Sebenarnya ibuku pun berkata aku begitu.. "Engkau ni kasar.." aku masih ingat lagi kenyataan tu. Sebab itu aku tak berharap sangat orang suka pada aku. Bila sang suami mula mendekati aku. Aku ingat dia menerima aku dengan kekasaran aku. Rupanya semua itu mustahil. Lelaki mrmang suka ditatang bagai minyak penuh. Dalam hati ada taman.. Sedangkan dalam hati aku kering kontang bagai padang pasir yg kering.
Perkenalan mereka tak lama. Tak setahun pun. Nampak sangat sang gadis suka benar dengan suami aku. Sama ada terdesak atau memang betul suka aku pun kurang pasti. Tapi dari yg digambarkan memang betul terdesak. Tak jumpa yang lain. Suami orang jugak. Suami pula, katanya dia lelaki. Jika perempuan nak sebagai lelaki takan nak tolak. Itu memang lelaki. Kalau suami, mungkin dia fikir lagi walau apapun rayuan si perempuan. Aku ada isteri, anak. Aku pasti ke nak kecewakan mereka. Tapi bila suami kata dia lelaki dia tak fikirkan itu. Mulutnya hanya tahu isteri yang salah. Tapi dia masih sayangkan isteri dan anak
Kenapa susah sangat nak berkongsi..? Berkongsi bukan masalah besar. Tetapi sebenarnya sang lelaki bergelar suami adalah masalah besar. Aku tahu ego suamiku tinggi. Dia tercabar bila aku kata dia tak mampu untuk menangani masalah ini. Itu yg buat dia semakin tekad. Semua ni aku puncanya. Aku yg mulakan unggun api di hatinya. Dalam baranya masih belum terpadam aku tiupkan lagi supaya segalanya marak kembali.
Aku betul-betul hilang punca semua ini bukn main-main. Kalau aku tidak betul-betul padamkan api itu. Esok lusa mungkin aku sekali melecur hanya kerana bahangnya. Aku nak minta tolong tapi aku tak pasti dengan sapa. Aku tak pernah cerita sangat hal rumah tanggaku dengan sesiapa. Hanya sipi-sipi saja. Itu pun terkadang aku menyesal buka mulut, itu semuanya sepatutnya rahsia. Aku nak tanya pada emak, tapi emakku sukar untuk tutup mulut. Pasti ayahku akan tahu.. Kalau ayah ku tahu, berkurunl aku takan datang rumah. Malu.. Dengan adik beradik, mereka belum ada masalah ni. Aku jer yg dah kawin. Minta kawan-kawan, huh.. Takda satu pun yang benar-benar baik. Yang lain namanya blog, twitter dan instagram.. Mereka hanya mendengar.. Dan ada berpuluh ribu lagi sahabat mereka yang mereka perlu layan. Aku sayangkan anak-anak, suami dan keluarga aku. Apa yg telah aku bina selama ini. Kesenangan yg aku baru nak rasa dari kesusahan aku dulu. Dari aku tak ada apa-apa sampailah sekarang aku boleh berehat-rehat dalam ruangan peribadi aku sendiri.. Serabut.. Tunggu dan lihat.. 누가 좀 도와주세요.. 제발
Sent from my smartphone
Share: